ITT VAN JAPÁN! 3. ELŐADÓMŰVÉSZETI FESZTIVÁL  / BUDAPEST     2013/09/23-28                                                                          HU / ENG
AKTUÁLIS
FESZTIVÁLHELYSZÍNEK
    Trafó Kortárs Művészetek Háza
    1094 Budapest, Liliom u. 41.
    Tel.: (1) 215-1600
    jegypenztar@trafo.hu

    www.trafo.hu
Trafó Kortárs Művészetek Háza

2013.09.24-25. 20:00

BATIK (J): Érintés | Shoku

Nők az érzelmi hullámvasúton.

"Mindig is foglalkoztatott az egyetlen bőrréteg által elválasztott belső és külső gondolata, a saját különleges lényem és a külvilág megkülönböztetésének lehetősége."– Ikuyo Kuroda

Az Érintés egy érzelmi hullámvasút, a japán nő frusztráltságából, a belső (én) és a külső (nem én) közötti feszültségből eredő dühkitörés. Zuhanásokkal teli, kariatida pózokkal ellenpontozott, hatalmas intenzitású össztáncok keverednek klasszikus és popzenei aláfestésekkel.

A BATIK egy kizárólag női táncosokból álló társulat, melyet a koreográfus, Ikuyo Kuroda alapított 2002-ben. Még ebben az évben elnyerték a Yokohamában megrendezett Seine Saint Denis Nemzetközi Koreográfus Találkozó "Nemzeti Díját", mellyel a professzionális kortárs tánc szakma hivatalosan is elismerte a társulatot.

Rendező, koreográfus: Ikuyo KURODA
Táncolják: Chiaki ISA, Haruka KAJIMOTO, Ayaka NAKATSURU,
Mamiko OE, Rie TERANISHI, Minako UEKI, Kumiko YAJIMA
Látvány: Ikuyo KURODA
Fény: Satoe MORISHIMA
Hang: Kyoko YAMADA
Színpadmenedzser: Eiji TORAKAWA
Jelmeztervező: Kazuko GOTO
Producer: Koichiro TAKAGI
Programmenedzser: Ayako TSUCHIYA
Bemutató: 2002@Yokohama Land Mark Hall (Japan)

21:10 Közönségtalálkozó

Támogatók:

> Jegyvásárlás (on-line) <                                                                                  Vissza a programokhoz


Nemzeti Táncszínház

2013.09.27. 19:00

BATARITA (H) & MEGURO Daiji (J): Azonnali üzenet

A harc és a megtermékenyítés összhangja.

Bemutató!

"–Mit gondolsz: másik vagy más, semmi vagy semleges, határtalan vagy határon túli?
–Összhangban. Tested – testem."

Együtt alkotni valakivel, akinek gondolatvilága és munkája hasonlóságot mutat, vagy közös pontokat rejt, de a kulturális háttere egészen más, nagyszerű lehetőség; megtermékenyítés és kihívás is egyben.

Batarita és Daiji Meguro 2012. márciusában egymás megismerésével, hosszas filozófiai eszmecserékkel és a korábbi tapasztalataik megosztásával kezdték a koprodukciós munkát, amit 2013. júliusában, Japánban folytattak az erőteljesen fizikális, konvencionális gátakat nem toleráló butohból táplálkozó, kísérleti munkával.
A budapesti premier előtt, a munkabemutatóra Tottoriban került sort.

Batarita a Magyar Táncművészeti Főiskola koreográfus szakán végzett. Alkotó munkássága szorosan kapcsolódik az ázsiai kultúrához, ezen belül elsősorban a butoh tánchoz. Mestereit, Ko Murobushi-t és Yoshito Ohno-t, a műfaj legelismertebb képviselői között tartják számon.

Daiji Meguro a butoh alapítójának, Tatsumi Hijikata-nak a feleségétől, Akiko Motofuji-tól tanult. Hét évig a Ko Murobushi által alapított Ko&Edge társulat táncosa volt. 2004-től saját társulattal is dolgozik.

Koreográfia, látvány, tánc:BATARITA, Daiji MEGURO
Zene: KEREK István, XRC KOVÁCS Balázs
Jelmezkivitelezés: HORNYÁK Isty

21:15 Közönségtalálkozó

Támogatók:

> Jegyvásárlás (on-line) <                                                                                  Vissza a programokhoz


Nemzeti Táncszínház

2013.09.27. 19:00

Ko MUROBUSHI (J): Kripta

Korlátlan áramlás a mozdulatlanságban.

"Próbáltam meghalni, ezért elkezdtem táncolni. Ma van a nap, hogy találkozom a tigrissel. Még az is lehet, hogy felfal. De azt sem bánom, ha közösülünk. Testemről csüngő húsfoszlányokkal ugrok bele a légüres térbe." – Ko MUROBUSHI

Ko MUROBUSHI butoh mester legutóbb 2011-ben, a KINJIKI Fesztivál vendégeként lépett fel Budapesten "quick silver" című szólójával és Bataritával készített "Hangok a széllel..." című duójával. A most látható darabját júliusban mutatta be az ImPulsTanz Fesztiválon, Bécsben.

Eddigi koreográfusi munkái és szólói tették Ko MUROBUSHI-t a butoh egyik legnevesebb képviselőjévé. Fáradhatatlanul dolgozik a műfajban rejlő lehetőségek kiaknázásán, úgy, hogy közben nyitott marad az őt körülvevő világból érkező hatásokra, és kitartóan figyeli a munkáiban megjelenő létező és nem létező japán gyökereket.

Ahogy a mester fogalmaz: "Visszatérek kezdeti inspirációmhoz. A butoh nem az isteneknek, és nem is a japánoknak szóló tánc. Valami olyanból ered, ami nem köthető és soha nem is lesz köthető a művészi szépség egyetlen tradicionális formájához sem. Úgy is vehetjük, hogy azért kezdtem el táncolni, mert nem tudtam táncolni és nem is akartam táncolni. Régen ezt így fogalmaztam meg: «Azért kezdtem el táncolni, hogy meghalhassak.» És ezt nemcsak, mint metafora használtam, hanem hittem és ma is hiszek benne. Szeretnék visszatérni a kezdeti inspirációmhoz és megérteni, hogy miért «mumifikált testként» indultam el a tánc útján. Elképzelhető, hogy gyerekként a tengerparton látott vízbefulladt emberek látványa volt a kiindulópontom.
A tánc fizikális volta a térben való mozgáson túl ott rejtőzik a mozdulatlanságban is, és hiszem, hogy ennek a mozdulatlan fizikalitásnak az eredőjéhez való közelítés egy állandó és folyamatos kísérletezést követel, ami számomra nem egyenlő azzal, hogy folyamatosan a tánccal kell foglalkoznom. Hiszem, hogy egy másik világba úgy is eljuthatunk, hogy soha nem táncoltunk.
Hiszem, hogy a végtelenségig hagyhatjuk befejezetlenül a dolgokat.
Más szavakkal: a táncnak nincs kezdete és nincs vége."

Produkció: k-kunst

21:15 Közönségtalálkozó

Támogatók:

> Jegyvásárlás (on-line) <                                                                                  Vissza a programokhoz


Nemzeti Táncszínház

2013.09.28. 19:00

Tohru KOMATSU (J): Morfium Nővér

Bélsárból felbukó igazgyöngyök.

A Hijikata-féle butoh iskola hagyományait ápoló és kutató előadó a női archetípusok legmélyére ásott a nagymester, Ko Murobushi irányításával. "Vannak olyan mélységek, melyeket már egyáltalán nem értek. De megyek, mert mennem kell." – Tohru KOMATSU

Az 1960-ban született Thoru Komatsu 21 évesen kezdett butoh-t tanulni Min Tanaka “Mai Jyuku” műhelyében, majd két évvel későbbi találkozása Tatsumi Hijikata és Yoko Ashikawa mesterekkel oda vezetett, hogy stúdiójukban folytatta tanulmányait.
Művészeti karrierjében nagy áttörést a tokiói Terpsichore Feltörekvő Butoh Művészek sorozat keretében bemutatott szóló előadása jelentette, melyet további szólómunkák követtek.
Stílusát tekintve leginkább a Hijikata-féle butoh iskolához sorolható, melynek hagyományait jelenleg is ápolja és kutatja. Ezzel párhuzamosan butoh táncosként keresi saját nyelvezetét is.
A közelmúltban diákoknak kezdett el koreografálni és több butoh mesterrel koprodukciós formában dolgozni.
A KINJIKI Fesztivál keretében bemutatott darab is egy ilyen kezdeményezés eredménye.

Koncepció, koreográfia, rendezés: Ko MUROBUSHI
Előadó: Tohru KOMATSU
Produkció: k-kunst

21:15 Közönségtalálkozó

Támogatók:

> Jegyvásárlás (on-line) <                                                                                  Vissza a programokhoz


Nemzeti Táncszínház

2013.09.28. 19:00

Lola LINCE (MEX): Álomtöredék-tanulmányok

Különleges vonzódás a lét éjjeli dimenzióihoz.

Natsu NAKAJIMA:
Töredék I.: Csengő zarándoklat

Lola LINCE:
Töredék II.: Az esőcsináló
Töredék III.: Repülés

"A tánc egy üdvösségi forma. Táncosként leginkább az egymáshoz misztikus módon kapcsolódó, intenzív álomtöredékek, analógiák és a szimbólumok foglalkoztatnak." – Lola LINCE

Fény és árnyék, éjjel és nappal, északi és déli félteke, ébrenlét és alvás...
Az emberi élet időben összesűrítve jelenik meg az álmokban, és így az álmodó lelke visszatükröződik egy, a külső erők által el nem érhető rendszerben. A tudat ekkor elmerül a feneketlen mélységben, és a szellem szabadon létezik, lerombolva az időt és visszarepítve az emberi lét elsődleges megnyilatkozásához: az álmokhoz.

Az Álom-töredék tanulmányok egy reflexív, vizsgálódó és kreatív projekt, mely az álmok indítékait járja körül.

A Lola Lince's Experimental Dance Company (Lola Lince Kísérleti Táncegyüttes) 1992-ben alakult Guadalajara városban, Mexikóban. A társulat kreatív munkájában és az egyedi hangvétel keresésében mindig is a kísérletezés volt a kiindulópont.
A társulat elutasítja a test, mint berögzült technikai minták által fogva tartott entitás vizsgálatát és a környezete, valamint saját állandó mozgásának befolyása alatt folyamatosan, korlátlanul változó testet tekinti alapnak. A társulat munkáiban elkötelezetten és rendíthetetlenül keresi a belső szabadságot és spiritualitást.

21:15 Közönségtalálkozó

Támogatók:


"A projekt megvalósulását az Európai Unió támogatta. A produkció tartalmáért csak és kizárólagosan a La Compańía de Danza Experimental de Lola Lince (Lola Lince Kísérleti Tánc Társulat) a felelős, ilyen módon nem tükrözi az Európai Unió állásfoglalását."

> Jegyvásárlás (on-line) <                                                                                  Vissza a programokhoz